Veelgestelde vragen

Wat is FlexCharge?

FlexCharge levert een volledige oplossing voor het elektrisch vervoer. Ons huidige aanbod bestaat uit laadpassen op abonnementsbasis, zodat u meer inzicht en overzicht heeft over uw laadkosten.

Waarom kies ik voor FlexCharge?

FlexCharge is nieuw en uniek in de wereld van het elektrisch opladen. Wij onderscheiden ons door één vast bedrag per maand te rekenen middels een helder oplaadabonnement. Hierdoor hoeft u zich niet druk te maken over de verschillende starttarieven, stroomtarieven en transactiekosten – deze zijn allen hierin inbegrepen. Door middel van verschillende abonnementen is er altijd wel een passende oplossing voor u te vinden.

Flexibiliteit is steeds belangrijker. We willen ons geen zorgen maken over de kleine dingen in het leven, we willen onze energie juist inzetten voor de dingen waar wij echt om geven. Bij FlexCharge bieden we dat extra stukje flexibiliteit, een beetje meer zorgeloosheid. Of u nou even snel de boodschappen doet, of een lange vergadering moet bijwonen – met een abonnement van FlexCharge kan de auto opgeladen worden zonder na te hoeven denken over de kosten van de laadpaal. En dus kunt u zich met de belangrijke dingen bezighouden!

Wat is voor mij de beste keuze?

Bekijk hier welke abonnementen wij aanbieden. Rijdt u veel of juist niet, wilt u constant uw auto opladen of gebeurt dit sporadisch? Onze producten zijn erop ingericht om u van zoveel mogelijk gebruiksgemak te voorzien!

Toch wat meer informatie nodig om uit te zoeken wat bij u past? Hier hebben we de vijf populairste EV’s in Nederland op een rijtje gezet, met passend advies op basis van het verbruik. U kunt ook altijd vrijblijvend contact met ons opnemen om samen te bespreken welk abonnement het beste bij u past.

Hoe verloopt de aanvraag precies?

Aanmelden is heel eenvoudig

Onder Producten&Tarieven kunt u een overzicht van onze abonnementen vinden. Wanneer u heeft besloten welk abonnement het beste bij u past, kunt u zich gemakkelijk aanmelden.

Zodra u de benodigde gegevens via dit formulier heeft ingestuurd, zullen wij deze verwerken. Op werkdagen zult u binnen 24 uur de eerste factuur, via een iDeal-link, binnenkrijgen. Deze betaling van de eerste factuur dient eveneens als een acceptatie van een maandelijks incasso.

Ontvangst pas

We rekenen de eerste factuur vanaf drie werkdagen na uw aanmelding. Wanneer wij de eerste betaling hebben ontvangen, zullen we de laadpas naar u opsturen.

Bij de laadpas zit een brief waarin wordt uitgelegd hoe u uw pas via onze website kan activeren. Zodra deze aanvraag is gedaan zullen wij ervoor zorgen dat de pas wordt geactiveerd, en zult u van ons een bevestiging hierover ontvangen.

Daarna kunt u de laadpas direct gebruiken en gaan genieten van zorgeloos laden.

Ik ben meer/minder gaan verbruiken, kan ik mijn abonnement wijzigen?

Wanneer het blijkt dat uw gekozen abonnement niet (meer) bij uw rijgedrag past, kunt u contact met ons opnemen. We staan altijd klaar om u te helpen een beter inzicht in uw rijgedrag te krijgen. Zodra u weet welk abonnement u wilt, kunnen we dit dan vanaf de eerstvolgende maand wijzigen.

Worden mijn laadbeurten direct verrekend?

Voor de verrekening van de laadbeurten zijn we afhankelijk van de provider van de laadpaal. In zeldzame gevallen bestaat er de mogelijkheid dat wij het verbruik pas in de opvolgende maand ontvangen, waardoor het in de bundel van die maand wordt meegerekend. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn wanneer u op de laatste dag van de maand gaat laden.

Wat gebeurt er als ik mijn abonnement overschrijd?

Wanneer uw verbruik boven de afgesloten bundel ligt, ontvang u hier achteraf een aparte factuur voor. Het gaat hier om het meerverbruik van kWh, connectiviteitsuren en/of het aantal snellaadsessies. U kunt onze meest recente tarieven onder Producten & Tarieven vinden. Meerverbruikkosten kunnen tot drie maanden na het afnemen van diensten worden doorbelast.

Wanneer en hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

De looptijd van een abonnement is een maand. Wanneer u een abonnement afsluit, loopt het abonnement voor het restant van de lopende maand, plus de maand erop. Hierna kunt u uw abonnement vanaf de eerstvolgende maand opzeggen.

Leveren jullie ook aan bedrijven?

Heeft u als ondernemer, autobedrijf, leasemaatschappij of andere organisatie interesse in ons product? Neem dan gerust contact met ons op, zodat we gezamenlijk naar de mogelijkheden kunnen kijken. Voor meer informatie voor de zakelijk markt, kijkt u onder het kopje Zakelijk.

Waar staan oplaadpalen?

Op deze pagina kunt u alle laadpunten in Nederland vinden. Wanneer u uw locatie aangeeft, kunt u ook de laadpunten in de buurt vinden.

Wat is de gemiddelde laadtijd van een auto?

De laadtijd is de tijd die nodig is om een accu in z’n geheel op te laden. In de meeste gevallen wordt uitgegaan van een lading van leeg tot vol. De laadtijd is daarmee afhankelijk van de capaciteit van de accu en van het laadvermogen van uw elektrische auto en de laadpaal.

Voorbeeld: 

Een Tesla Model S P90D heeft een bruikbare accucapaciteit van ongeveer 85.5 kWh en het laadvermogen is standaard 11 kW. De laadtijd van dit Tesla model is 85.8 kWh / 11 kW = 7.77 uur. Met andere woorden, de theoretische laadtijd van leeg tot vol voor de Tesla S P90D is 7 uur en 46 minuten.

Kan ik bij alle oplaadpalen in Nederland terecht?

Ja. Met een abonnement van FlexCharge kan je bij alle publiekelijk toegankelijke oplaadpalen in Nederland de auto opladen. Een van de voordelen van een abonnement bij ons is dan ook dat de kosten per oplaadpaal gelijk liggen – één KwH is één KwH.

Kan ik mijn auto ook in het buitenland opladen?

Met FlexCharge krijgt u met ruim 30.000 openbare oplaadpunten toegang tot het grootste oplaadnetwerk van Europa. Er is dus altijd wel een oplaadpunt bij u in de buurt.

Is snelladen geschikt voor alle elektrische auto's?

Nee. Niet alle EV’s hebben de mogelijkheid tot snelladen. Dit is ook afhankelijk van de aansluiting die de auto bezit. Bij een snellaadstation zit de stekker al in de lader, waardoor ook auto’s die wel geschikt zijn voor snelladen niet overal terecht kunnen. Op oplaadpalen.nl kunt u een overzicht vinden van de oplaadpalen in Nederland en de beschikbare aansluitingen.

Wat zijn de kosten van elektrisch laden?

De lastigste vraag – en de reden dat FlexCharge bestaat – is wat nou de kosten van elektrisch laden zijn.

Het opladen van een elektrische auto gaat meestal via drie verschillende bedrijven:

De energieleverancier

De energieleverancier levert de stroom, en vraagt hier een bepaald bedrag per kWh voor.

De laadpaalexploitant

De laadpaalexploitant is degene die ervoor heeft gezorgd dat de laadpaal hier ook echt staat. In Nederland zijn dit onder andere bedrijven zoals FastNed, New Motion, EV-Box, Nuon. Deze vragen een starttarief of uurtarief om gebruik te maken van de laadpaal.

De laadpasaanbieder

Om van een laadpaal gebruik te maken, heeft u een laadpas nodig. De kosten hiervan verschillen, zo zijn er bedrijven die een bedrag per maand vragen, alsmede er bedrijven bestaan die een tarief per laadbeurt vragen.

We hebben ons best gedaan de kosten van diverse laadpasaanbieder op een rij te zetten, zodat u een beter idee heeft hoe dit in elkaar zit.

web - Klantenservice

FlexCharge is echt goedkoper!

Om de kosten van een abonnement bij FlexCharge te berekenen, zult u al snel de neiging hebben om op deze manier aan de slag te gaan:

Maandkosten: €59,95
Verbruik: 120 kWh
Snellaadbeurten: Twee

Berekening: €59,95 / 120 kWh = €0,50 per kWh.

Met deze berekening lijkt het toch een stuk duurder uit te vallen. Toch beweren wij dat we een stuk goedkoper zijn dan vele andere aanbieders. Waarom?

De meeste mensen die voor dit abonnement – FlexCharge Comfort – zullen kiezen, zullen een in een elektrische auto vergelijkbaar met de Nissan Leaf rijden.

De Nissan Leaf heeft een accucapaciteit van 24 kWh. Deze moet dus vijf keer volledig opladen, voordat de 120 kWh zijn bereikt. Stel dat u ook volledig gebruikt maakt van de twee snellaadbeurten.

Snelladen kost bij de laders van Allego €0,69 per kWh. Voor twee laadbeurten van 24 kWh is dat dus €33,12. Dan rekenen we even verder:

120 kWh – 48 kWh = 72 kWh
€59,95 – €33,12 = €26,83

Nu liggen de kosten per kWh nog maar op (€26,83 / 72 kWh) €0,37 per kWh. Om deze 72 kWh op te maken, moet u nog minstens drie keer laden.

De meeste laadpasaanbieders rekenen een transactietarief welke neerkomt op gemiddeld €0,35 per laadbeurt. De meeste laadpaalexploitanten rekenen een starttarief van gemiddeld €0,35 per laadbeurt. Dit betekent dat u €0,70 cent per laadbeurt betaald. Niet bij FlexCharge.

€26,83 – €2,10 = €24,73 = €0,34 per kWh.

En dan is het toch al een stuk goedkoper! Reken er ook maar op op de auto zelden voor de volledige accucapaciteit wordt opgeladen.

We doen er dan nog eentje, om het verschil te laten zien. Stel, u laadt uw auto altijd maar half op. U gebruikt de twee snellaadbeurten volledig.

Kosten na snelladen:
120 kWh – 48 kWh = 72 kWh
€59,95 – €33,12 = €26,83

72 kWh / 12 kWh: 6 laadbeurten
6 x €0,70 (start- en transactietarief): €4,20

€26,83 – €4,20 = €22,63 = €0,31 per kWh.

En dat maakt FlexCharge ideaal. Het is niet alleen goedkoop, u hoeft daar helemaal niet over na te denken! Dat doen wij voor u.

Algemene Voorwaarden

Download hier de Algemene Voorwaarden.

Hoe kunnen wij u helpen?

 

Postadres

FlexCharge Nederland
Argonweg 140
1362 AD Almere

Bedrijfsgegevens

KvK-nummer: 62081926
BTW-nummer: NL854637680B01
ING-bank: NL65 INGB 0007 4436 97
Telefoon: +31(0)85-029 0640
Maandag – Vrijdag : 08:30 – 17:00

Direct aanmelden
Terug
HELP